Uit een inventarisatie blijkt dat precies de helft van de Zuid-Hollandse gemeenten het opladen van elektrische auto’s via een laadkabel over de stoep toestaat. Dit kan met behulp van een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. Het gebruik van kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken is in de stoep, wordt gefaciliteerd door 21 Zuid-Hollandse gemeenten, waaronder Alphen aan den Rijn. In gemeenten als Delft, Den Haag en Rotterdam is een laadkabel over de stoep op welke manier dan ook verboden.
Thuisladen bespaart kosten
Het opladen van een elektrische auto thuis is doorgaans goedkoper dan bij een openbare laadpaal. Met een gemiddeld tarief van 28 cent per kWh bedragen de jaarlijkse kosten voor thuisladen ongeveer €952. Bij een openbaar laadpunt, met een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh, lopen de kosten op tot ongeveer €1.530 per jaar. Inwoners met een dynamisch energiecontract kunnen zelfs nog goedkoper uit zijn. Maar wat zijn de mogelijkheden?
Alphen aan den Rijn: pilot met kabelgoottegels
De gemeente Alphen aan den Rijn is in juli 2024 gestart met een pilot waarbij 28 huishoudens gebruikmaken van kabelgoottegels. Deze speciale stoeptegels bevatten een gleuf waarin de laadkabel kan worden gelegd, waardoor voetgangers niet over de kabel struikelen. De pilot duurt negen maanden en onderzoekt onder andere de gebruiksvriendelijkheid en veiligheid van deze oplossing. Handhavers controleren of de kabelgoten correct worden gebruikt en verzamelen eventuele meldingen en klachten.
Waddinxveen: laadkabel over de stoep toegestaan met voorwaarden
In Waddinxveen mogen inwoners een laadkabel over de stoep leggen, mits zij zich aan bepaalde regels houden. Zo moet de kabel langs de stoep worden gelegd en afgedekt zijn met een rubberen kabelmat om struikelgevaar te voorkomen. De kabel mag maximaal 10 meter over de stoep liggen en mag het beheer en onderhoud van de openbare ruimte niet hinderen. Daarnaast is het verboden een kabel rechtstreeks vanuit een woning of bedrijf over de stoep te leggen vanwege brandveiligheid.
Gouda: laadkabel over de stoep verboden
In Gouda is het niet toegestaan om een oplaadkabel in de openbare ruimte neer te leggen, bijvoorbeeld op de stoep. Dit geldt ook voor het gebruik van een kabelmat of -goot. De gemeente beschouwt dit als onveilig voor voetgangers en andere weggebruikers. Inwoners kunnen gebruikmaken van openbare laadpalen of, indien er geen laadpaal binnen 250 meter van hun adres is, een aanvraag indienen voor de plaatsing van een laadpaal.
Zuidplas: laadarm over de stoep toegestaan
De gemeente Zuidplas is een van de weinige gemeenten die het gebruik van een laadarm toestaat. Met een laadarm kan de laadkabel boven de stoep worden geleid, waardoor voetgangers er geen hinder van ondervinden. Dit biedt een veilige oplossing voor inwoners zonder eigen oprit die hun elektrische auto voor de deur willen opladen.
Krimpenerwaard: geen kabels over de stoep, wel meer openbare laadpalen
In de gemeente Krimpenerwaard is het niet toegestaan om een laadkabel over de stoep te leggen, ook niet met een kabelmat of -goot. De gemeente stelt de veiligheid van voetgangers voorop en ziet in zulke situaties een risico op struikelgevaar of belemmering van de openbare ruimte. Voor inwoners zonder eigen oprit betekent dit dat ze hun auto niet via een eigen stopcontact kunnen opladen.
Conclusie: beleid verschilt per gemeente
Het beleid rondom het opladen van elektrische auto’s via een laadkabel over de stoep verschilt sterk per gemeente. Terwijl sommige gemeenten innovatieve oplossingen zoals kabelgoottegels en laadarmen omarmen, hanteren andere gemeenten een strikt verbod. Inwoners die hun elektrische auto thuis willen opladen, doen er goed aan om het beleid van hun gemeente te raadplegen en zich aan de gestelde voorwaarden te houden.
Wil jij ook graag de nieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Reageren op bovenstaand bericht? Dat kan;